Filled Under:

" Kalau Haramkan VAPE , Kerajaan Harus Haramkan Juga Rokok " - Khairy Jamaluddin


Di tengah kehangatan isu rokok elektronik atau vape, seorang menteri Umno hari ini berkata Putrajaya perlu konsisten dalam pendiriannya terhadap gesaan ia diharamkan.

Menggunakan akaun Twitter beliau, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, jika vape diharamkan, rokok juga perlu diharamkan.

Khairy berkata, terdapat banyak perdebatan mengenai kontroversi yang sedang berlangsung ketika ini.
“I favour strong regulation for both. But if going to ban one, ban both. Plus we've spent waay too much time on this (Saya menyokong peraturan ketat atas keduanya. Tetapi, kalau hendak haramkan yang satu, kena haramkan kedua-duanya. Lagi pun, kita dah banyak sangat buang masa bercakap isu ini),”tulisnya dalam satu tweet pagi ini.

Ini menyebabkan seorang pengguna Twitter, Ibrahim Halim di akaun @ibrahimhalim13 mengatakan: 
"Quite rare to see a menteri like @Khairykj who say cigss should be banned too and not just vape" (Agak pelik untuk lihat seorang menteri seperti Khairy yang mengatakan rokok juga harus diharamkan, bukan saja vape).

Seorang lagi pengguna @ZikriMzd mencadangkan kerajaan mengharamkan kedua-dua rokok dan vape, lalu dijawab oleh Khairy, itulah yang beliau maksudkan.
"It's disappointing to see all the negative views on vape yet ciggs are sold openly (Mengecewakan mendengar semua pandangan negatif tentang vape tetapi rokok dijual secara terbuka)," kata Zikri.

Cadangan Khairy itu mungkin tidak akan disenangi Persatuan E-Vaporizer dan Tembakau Alternatif Malaysia (Mevta), yang sebelum ini menggesa Putrajaya mengkaji semula Akta Racun 1952, yang kali terakhir disemak semula pada 1989.

Presiden kumpulan itu, Allan Foo berkata, tidak adil cecair vape diklasifikasikan di bawah akta itu, manakala nikotin dalam rokok dibenarkan di bawah Akta Makanan, lapor The Star Online hari ini.

"Anda tidak boleh menggunakan undang-undang yang berusia 60 tahun ke atas teknologi baharu.
"Jika anda boleh meletakkan nikotin dalam rokok di bawah Akta Makanan, maka cecair vape dan semua kandungannya juga perlu dianggap perisa makanan," beliau dipetik berkata.

Pada 30 Oktober, Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan di laman Facebook beliau, vape tidak akan diharamkan.

Walaupun begitu, Kementerian Kesihatan menyerbu lebih 300 kedai vape di seluruh negara, majoriti di Selangor, bagi mencegah penggunaannya di kalangan rakyat Malaysia.
Susulan kekecohan yang timbul, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam hari ini berkata, sebuah jawatankuasa ditubuhkan bagi memberi tumpuan kepada isu yang timbul daripada kontroversi vape dan kesannya kepada perokok.

Bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri Tan Sri Rafidah Aziz turut menggesa Putrajaya mengambil tindakan tegas, menyatakan kebimbangannya trend itu akan berleluasa dan menjadi satu bentuk ketagihan baharu di kalangan golongan muda. – Bernama, 8 November, 2015.