Filled Under:

Wajib Baca Dan Share : Azab Allah Bagi Jika Kita Meninggalkan Solat 5 Waktu




Azab meninggalkan SOLAT 5 waktu.


SIKSA neraka sangat mngerikan, selain di akhirat, mereka yang meninggalkan Sholat akan menerima siksaan di dunia dan di alam kubur yang terdiri dari tiga siksaan.


TIGA JENIS SIKSAAN DI DALAM KUBUR IAITU:


Kuburnya akan dihimpitkan serapat mungkin sehinggah meremukkan tulang-tulang dada. Dinyalahkan api di dalam kuburnya dan api itu akan membelit dan membakar tubuhnya sehinggah siang dan malam tiada henti-henti.


Akan muncul seekor ular yang bersama "SUJA'IL AQRA" Ia akan berkata, kepada si mati dengan suaranya bagi hililintar." Aku disuru oleh Allah memukulmu sebab meninggalkan Sholat dari Subu hinggah Dhuhur, kemudian dari Dhuhur ke Asar, dari Asar ke Maghrib dan dari Maghrib ke Isya' hinggah Subuh". Ia dipukul dari waktu subuh hinggah naik matahari, kemudian dipukul dan dibenturkan kinggah terjungkal ke perut bumi kerana meninggalkan Sholat Dhuhur. Kemudian dipukul lagi kerana meninggalkan Sholat Aasar, begitulah seterusnya dari Asar ke Maghrib, dari Maghrib ke waktu Isya' hinggah ke waktu Subuh lagi. Demikianlah seterusnya siksaan oleh "SAJA'UL AQRA" hinggah hari Qiamat.


Maksud Hadits: "Orang yang mengamalkan Sholat, akan Allah hantarkan kepadanya seekor ular besar bernama "SUJA'UL AQRA", yang matanya memancarkan api, mempunyai tangan dan berkuku besi, dengan membawa alat pemukul dari besi berat".


Di dalam neraka jahanam terdapat wadi (lembah) yang didalamnya terdapat ular-ular berukuran sebesar guntung dan panjangnya sebuah perjalanan. Kerjanya tiada lain kecuali mengiggit manusia yang tidak mengerjakan sholat semasa hidupnya. Bisa ular itu juga menggelegak di badan mereka selama 70 tahun sehinggah hancur seluruh daging mereka. Kemudian tumbuh kembali pulih, lalu digigit lagi dan begitulah seterusnya.


DOSA MENINGGALKAN SHOLAT FIRDHU:
Barang siapa yang sengaja meninggalkan sholat firdhu lima waktu:


Subuh: Allah Ta'ala akan menenggelamkan kedalam neraka jahanam selama 60 tahun hitungan akhirat. (1 tahun diakhirat = 60,000 tahun dibumi)
Dhuhur: Dosanya sama seperti membunuh 1000 orang muslim.
Asar: Dosanya seperti menghancurkan Ka'bah.
Maghrib: Dosanya seperti berzina dengan orang tuanya sendiri.
Isya': Allah Ta'ala akan berseru kepada mereka: "hai orang yang meninggalkan sholat isy', bahwa aku tidak lagi ridha' engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatKu, segala yang digunakan adn dikerjakan adalah berdosa kepada Allah Ta'ala.


SIKSA DAN KEHINAAN BAGI YANG MENINGGALKAN SHOLAT DI DUNIA:


a. Allah Ta'ala menghilangkan berkat dari usaha dan rezikinya.
b. Allah Ta'ala mencabut nur orang-orang mukim (sholeh) dari pada wajanya.
c. Ia akandibenci oleh orang-orng yang beriman.


KETIKA SAKARATUL MAUT:


a. Ruh dicabut ketika ia berada di dalam keadaan yang sangat halus.
b. Dia akan merasa amat pedih ketika ruh dicabut keluar.
c. Dia akan mati dalam keadaan Buruk (su'ul khatimah).
d. Ia akan dirisaukan dan akan hilang immannya.


KETIKA DI ALAM BERZAKH:


a. Ia akan merasa susah (untuk menjawab) terhadap pertanyaan (Serta menerima hukuman) dari Malaikat Mungkar dan Nakir yang sanagat menakutkan.
b. Kuburnya akan menjadi sanagt gelap.
c. Kuburnya akan menghimpitnya sehinggah semua tulang-tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari).
d. Siksaan oleh binatang-binatang berbisa seperti ular, kalajengking dan lipan.


Malikat Jibril as, telah menemui Nabi Muhammad SAW, dan berkata: Ya Muhammad..Tidakakah diterima bagi orang yang meninggalkan Sholat iaitu: Puasanya, Shadawahnya, Zakatnya, Hajinya dan Amal baiknya". Orang yang meninggalkan Sholat akan diturunkan kepadanya tiap-tiap hari dan malam seribu laknat dan seribu murka. Begitu juga Para Malaikat di langit ke-7 akan melaknatnya.