Filled Under:

Orang Kelantan Mempunyai Kehebatan Dalam Berniaga !




Orang Kelantan Mempunyai Kehebatan Dalam Berniaga !
Suami saya kata , nk buat bisnes tak payah berguru , pergi seminar atau dengar talk pun boleh meniaga . Saya akui , mmg benar .
Dia byk bg nasihat , cerita pengalaman die bekerja dgn tokey lama dia sampai la sekarang walaupun suami saya dah ada bisnes sendiri , hubungan dia dgn tokey lama terap akrab .
Kita nk berniaga mmg kena ade ilmu , kena berani ambil risiko , sbb kita tak tahu kemudian hari mcm mana . Sama ada untung atau rugi .



Alhamdulillah, dah 3 tahun suami dgn bisnes nya sendiri , inshaAllah ade rezeki saya nk jadi mcm dia .
Seriously , suami saya tak minat membaca . So dari situ saya dapat tahu , knp dia boleh berjaya walaupun tanpa ilmu perniagaan yg byk , sebab suami saya suka perhatikan seseorg tu meniaga mcm mana . Die suka mengkaji sesuatu .
Bukan nk kata dia hebat , tp dia luar biasa . Die cukup suka bila balik ke Kelantan , suka tgk org Kelantan berniaga walaupun hanya menjual Nasi Berlauk Air Dingin di tepi jalan .
Jenuh dia kaji , hehehe .
‘Amir suka tgk org Kelate meniaga, siang buat keja lain, malam meniaga’
‘Tengok tu sayang , sepanjang jalan ade jer org meniaga, org Kelantan nie mmg rajin meniaga eh’
Tapi kalo ikutkan betul jugak , nk meniaga tak payah pergi dengar talk , seminar atau ceramah . Yg penting kena tahu ilmu dan rajin bertanya pada org yg dah berjaya .
Maksud segi berjaya tu , bukan nya org tu meniaga hari nie minggu depan dapat untung terus beli BMW 5 series tapi cari org yg berjaya kekalkan hasil jualan dia untuk terus maintain sampai bila – bila .
Suami saya selalu pesan , kita nk buat sesuatu jgn ikut org , sbb kita tahu sampai mana diri kita mampu . Org lain kita tak boleh baca .
Siapa kata bila berniaga nie tak penah tak rugi ?? Tipu lah . Tapi itu lah lumrah kehidupan & perniagaan. Ada hari ok , ada hari tak ok .



Mcm saya sendiri , pengalaman saya , sy mmg zero bab bisnes sedangkan abag long saya ade kedai tayar DUNLOP sendiri di Pengkalan Chepa .
Bila kenal dgn suami , dia selalu bawak saya pergi tempat dia meniaga , dari situ saya dpt tgk cara dia melayan karenah custsomer , macam – macam hal !
Bila meniaga face to face nie lagi seronok sebenarnya , sbb kita boleh deal dgn customers depan – depan , boleh tawar menawar , haaa time nie lah kita boleh keluarkan skill – skill yg ada untuk pikat hati pelanggan kita .
Pendek cerita nk meniaga tak perlu ikut kata org , apa yg org suruh kita buat , semua nya dtg dari hati kita sendiri .
Allah itu sentiasa ada , percaya pada rezeki sendiri . Jangan terlampau taksub sgt dengan kejayaan org lain , tapi apa yg terbaik belajar utk cari identiti diri sendiri utk org lain boleh mengenali siapa diri kita.

sumber http://www.ohmymedia.tv/